خدا
برای دوستداران خدا
نگارش در تاريخ شنبه 1 مهر 1391برچسب:, توسط امید افشاری

يكى از عللى كه زمينه را براى هجرت پيغمبر به مدينه آماده كرده بود انتشار اسلام در آن شهر بود ، در مواقعى كه قبايل عرب براى تجارت و غيره از مدينه به مكه مي آمدند پيغمبر با آنها ملاقات كرده و آنها را بدين اسلام دعوت مي نمود و اتفاقا از اين اقدام خود نتيجه مطلوبى نيز بدست مي آورد چنان كه پس از فوت ابوطالب عده‏اى از قبيله اوس كه از مدينه به مكه آمده بودند پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم را ملاقات كرده و شش نفر از آنها هم بدين اسلام گرويدند و پس از مراجعت به مدينه مردم آن شهر را به دين جديد دعوت نمودند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, توسط امید افشاری


پيش از شروع اين فصل لازم است شمه‏اى به بعثت نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم اشاره گردد تا دنباله كلام به زندگانى على عليه السلام كه در اين امر مهم سهم قابل ملاحظه‏اى دارد كشيده شود.



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 29 شهريور 1391برچسب:, توسط امید افشاری

تربيت اوليه آن حضرت

ابوطالب پدر على عليه السلام در ميان قريش بسيار بزرگ و محترم بود،او در تربيت فرزندان خود دقت وافى نموده و آنها را با تقوى و با فضيلت بار مي آورد و از كودكى فنون سوارى و كشتى و تير اندازى را به رسم عرب به آنها تعليم ميداد.

چون پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در كودكى از داشتن پدر محروم شده بود لذا آن جناب تحت كفالت جد خود عبدالمطلب قرار گرفته بود و پس از فوت عبدالمطلب فرزندش ابوطالب برادر زاده خود را در دامن پرعطوفت خود بزرگ نمود.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 29 شهريور 1391برچسب:, توسط امید افشاری

ولادت و حسب و نسب

بنا به نوشته مورخين ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سى‏ام عام الفيل (1) به طرز عجيب و بي سابقه‏اى در درون كعبه يعنى خانه خدا به وقوع پيوست.

پدر آن حضرت ابو طالب فرزند عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود بنا بر اين على عليه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است.

اما ولادت اين كودك مانند ولادت ساير كودكان بسادگى و به طور عادى نبود بلكه با تحولات عجيب و معنوى توأم بوده است مادر اين طفل خدا پرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى ميكرد و پيوسته بدرگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مي نمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند زيرا تا باين كودك حامل بود خود را مستغرق در نور الهى ميديد و گوئى از ملكوت اعلى به وى الهام شده بود كه اين طفل با ساير مواليد فرق بسيار دارد. و چنين افتخار منحصر به فردى كه براى على عليه السلام در اثر ولادت در اندرون كعبه حاصل شده است بر احدى از عموم افراد بشر چه در گذشته و چه در آينده بدست نيامده است و اين سخن حقيقتى است كه اهل سنت نيز بدان اقرار و اعتراف دارند.

در بعضى روايات آمده است كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل(پيش از اينكه بوسيله نداى غيبى نام او على گذاشته شود) نام كودك را حيدر نهاد و هنگاميكه او را قنداق كرده بدست شوهر خود ميداد گفت خذه فانه حيدرة.

و چون نام آن حضرت على گذاشته شد نام حيدر جزو ساير القاب بر او اطلاق گرديد و از القاب مشهورش حيدر و اسد الله و مرتضى و امير المؤمنين و اخو رسول الله بوده و كنيه آن جناب ابو الحسن و ابوتراب است.

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد